Wat kunt u doen voordat u zwanger wordt?

Hieronder leest u een aantal tips voor een goede voorbereiding. Deze tips kunt u soms eenvoudig opvolgen. Bijvoorbeeld: slik voordat u zwanger wordt elke dag foliumzuur. Zo verkleint u de kans op een open ruggetje bij uw kind. Andere adviezen kunnen moeilijker zijn. Bijvoorbeeld stoppen met roken of afvallen.
Elke (kleine) stap in de goede richting kan bijdragen aan de gezondheid van uw toekomstige kind.
U kunt advies en hulp krijgen van uw huisarts, verloskundige of gynaecoloog. Of u kunt u laten doorverwijzen voor begeleiding.

Soms zijn er zaken waar u weinig aan kunt veranderen. Deze kunnen wel van invloed zijn op de gezondheid van u en uw toekomstige kind. Bijvoorbeeld medicijnen die nodig zijn vanwege een langdurige ziekte. Het is verstandig om daar al voor de zwangerschap over na te denken. Vaak zijn er mogelijkheden om de risico’s te beperken.

Slik elke dag een tablet foliumzuur
Als u voor uw zwangerschap foliumzuur slikt, verkleint u de kans op een kind met een open ruggetje.
Het advies is om al 4 weken voordat u zwanger wilt worden te beginnen met foliumzuur (dagelijks één tabletje van 0,4-0,5 mg). Ga hiermee door tot u 10 weken zwanger bent. Foliumzuur koopt u zonder recept bij een drogist of apotheek.

Gebruik medicijnen alleen in overleg
Medicijnen kunnen invloed hebben op uw vruchtbaarheid en op de gezondheid van uw toekomstig kind. Ook de medicijnen die u bij de drogist koopt. Vraag hierover advies aan uw verloskundige, arts of apotheker. Gebruikt u medicijnen omdat u een langdurige ziekte heeft? Dan kan uw arts uw medicijnen soms aanpassen.

Vermijd risico’s op uw werk
Uw werk kan invloed hebben op uw vruchtbaarheid en de gezondheid van uw toekomstige kind. Bijvoorbeeld:

• Als u in contact kunt komen met schadelijke stoffen, zoals oplosmiddelen, bestrijdingsmiddelen, narcosegassen, medicijnen tegen kanker, zware metalen of andere chemische middelen.
  • Als u blootgesteld wordt aan straling.
  • Als u werk doet waarbij u een infectie kunt oplopen.

Bespreek zo nodig de invloed van uw werk voordat u zwanger wordt met de bedrijfsarts. Misschien moet u extra beschermd worden. Heeft u geen bedrijfsarts? Overleg dan met de verloskundige, huisarts, gynaecoloog of met uw werkgever.

Stop met alcohol, roken en drugs
Roken, alcohol en drugs kunnen een nadelige invloed hebben op uw vruchtbaarheid, de zwangerschap en de gezondheid van uw toekomstige kind. Dat geldt ook voor meeroken. Dus als u de rook van iemand anders inademt.

Eet gezond|
Als u zwanger wilt worden (én als u zwanger bent), is het extra belangrijk om gezond en gevarieerdte eten. Eet liever geen zachte kaas die gemaakt is van rauwe melk. En eet geen voorverpakte rauwe vis.
Zorg dat vlees, vis en schaaldieren helemaal gaar zijn als u ze eet. Was groente en fruit goed en bewaar rauwe producten afgedekt in de koelkast. Zorg ook dat u niet teveel vitamine A binnenkrijgt. Dit zit bijvoorbeeld in lever of leverproducten.

Streef naar een gezond gewicht
Als u een gezond gewicht heeft, is dat beter voor uw vruchtbaarheid, de zwangerschap en de gezondheid van uw kind. Te zwaar zijn is niet gezond en te licht ook niet.
Wilt u afvallen? Doe dat dan ruim voor uw zwangerschap. Dat is beter dan vlak voor of tijdens de zwangerschap. Wilt u advies over hoe u een gezond gewicht krijgt? Neem dan contact op met uw huisarts, verloskundige of een diëtist. Het is goed om elke dag 30 minuten te bewegen. Dit helpt om fi t en gezond te blijven. Met bewegen bedoelen we niet alleen sport. Ook wandelen, een stukje fietsen of stofzuigen tellen mee.

Let op infecties
Infecties kunnen schadelijk zijn voor uw ongeboren kind. Hieronder staan tips om infecties te voorkomen:

• Verschoon de kattenbak liever niet zelf.
  • Draag handschoenen bij het tuinieren.
  • Ga na of u ingeënt bent tegen (kinder)ziekten, zoals rodehond. Is dat niet zo? Regel dan dat u ingeënt wordt.
  • Gaat u op reis en heeft u daarvoor inentingen nodig? Regel die dan voordat u zwanger wordt.
  • Zou u een seksueel overdraagbare aandoening (soa) kunnen hebben? Of twijfelt u daarover? Laat u dan voor de zwangerschap onderzoeken bij de huisarts of een soa-polikliniek. Soa’s zijn vaak goed te behandelen.

Vraag advies als u een langdurige ziekte heeft

Een langdurige ziekte is bijvoorbeeld hoge bloeddruk, suikerziekte, epilepsie of een psychische ziekte.
Een langdurige ziekte kan invloed hebben op uw vruchtbaarheid, de zwangerschap en de gezondheid van uw kind. De zwangerschap kan ook invloed hebben op uw eigen gezondheid. Vraag advies aan uw dokter.

Vraag advies als u problemen had met een vorige zwangerschap
Misschien heeft u twee of meer miskramen gehad. Of misschien kreeg u een vorige keer zwangerschapsvergiftiging of groeide uw kind niet voldoende. Soms is een behandeling mogelijk om de kans op complicaties te verkleinen in een toekomstig zwangerschap. Vraag hierover advies aan uw gynaecoloog, verloskundige of huisarts.

Sta stil bij erfelijkheid. Komt er een ziekte in de familie voor?
Van elke 100 kinderen worden er gemiddeld 2 tot 3 geboren met een aangeboren ziekte. Uw kind heeft meer kans op een aangeboren ziekte in de volgende gevallen:

• Als er in de familie van u of uw partner een erfelijke of aangeboren ziekte voorkomt.
  • Als de ouders familie van elkaar zijn, bijvoorbeeld neef en nicht.
  • Als de ouders of voorouders uit een gebied komen waar erfelijke bloedarmoede vaker voorkomt. Dat zijn Afrika, landen rond de Middellandse Zee (zoals Marokko, Turkije), het Midden Oosten, Verre Oosten (Azië), Suriname, de Antillen en het Caribische gebied.

Geldt dit voor u of uw partner? Of twijfelt u hierover? Vraag hierover advies aan uw huisarts, gynaecoloog of verloskundige. Als er kans is op een erfelijke ziekte, kunt u vaak al vóór de zwangerschap onderzoek laten doen. U heeft dan meer tijd en meer mogelijkheden om keuzes te maken dan tijdens de zwangerschap.

Als u wat ouder bent kunnen er extra risico’s zijn
Als u wat ouder bent, kan het langer duren om zwanger te worden. Ook heeft u meer kans op een miskraam en problemen tijdens de zwangerschap. Of een chromosomale afwijking bij uw toekomstige kind.

Wat kunnen mannen doen?
Ook mannen kunnen vóór de zwangerschap bijdragen aan de gezondheid van hun toekomstige kind.

• Van sommige medicijnen wordt u minder vruchtbaar. Of ze hebben invloed op de gezondheid vanuw ongeboren kind. Lees dus de bijsluiter goed. Of vraag advies bij uw huisarts of apotheek.
  • Heeft u in uw werk te maken met schadelijke stoffen of straling? Dan kunt u minder vruchtbaar zijn. Ook is er dan meer kans op een aangeboren afwijking bij uw kind. Vraag advies aan uw bedrijfsarts.
  • Als u rookt, alcohol drinkt of drugs gebruikt, kunt u minder vruchtbaar zijn. Blijft u toch roken? Zorg er dan voor dat u niet in de buurt van uw partner rookt.
  • Bedenk of u besmet kunt zijn met een seksueel overdraagbare aandoening (soa). U kunt namelijk minder vruchtbaar worden door een soa. Als u uw partner besmet voor of tijdens de zwangerschap, kan dit een risico zijn voor uw toekomstige kind. U kunt zich laten testen of behandelen bij de huisarts of een soa-polikliniek.