Nadenken over stoppen

Nadenken over de voor- en nadelen van stoppen en van roken helpt je bij de keuze om wel of niet te stoppen met roken.
Stel jezelf de volgende vragen:
Waarom wil ik stoppen? Wat lijkt mij moeilijk? Hoe houd ik het stoppen vol?
Als je besluit te stoppen met roken, dan kun je beginnen je goed voor te bereiden. Een goede voorbereiding helpt.

Met het oog op je kinderwens zetten we 10 voordelen voor je op een rij:Als je stopt met roken vóór (  of tijdens)  de zwangerschap, heb je een grotere kans op een goede zwangerschap

  •  Je hoeft je straks niet meer schuldig te voelen tegenover de baby…
  •  Je kind zal een beter gewicht en daardoor een betere start hebben.
  •  Kinderen van ouders die niet roken zijn minder vaak ziek.
  • Je krijgt meer lucht en je conditie verbetert snel. Je kunt gemakkelijker ademen. Dat helpt later bij de bevalling.
  • Je voelt je al na een paar weken fitter.
  • De rookgeur verdwijnt uit je kleren.
  • Je ziet er gezonder uit: je huid wordt mooier en je adem is fris. Je hebt geen last meer van gele vingers en gele tanden.
  • Je eetlust gaat vooruit. Je ruikt en proeft beter.
  • Je bespaart geld!  ( …Een Maxi-Cosi of….22 pakjes sigaretten?)

 

Met het oog op je eigen gezondheid zetten we voordelen voor je :eigen gezondheid op een rij

Als je stopt met roken, gaat het meteen beter met je lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. Je zult je snel lekkerder voelen en op de langere termijn heb je minder kans om ziek te worden of om dood te gaan door roken.

  • Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
  • Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
  • Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
  • Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
  • Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart

Je hart heeft er veel voordeel bij als je stopt met roken. Je hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor je een betere conditie krijgt.

  • Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Stoppen met roken geeft je een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
  • Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
  • Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
  • Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen

Ben je gestopt met roken, dan beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Je krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

  • Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
  • Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
  • Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.
  • Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
  • Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

 

Je bent vaker gestopt?

Het is goed dat het je al eerder gelukt is om te stoppen met roken. Gebruik wat je hebt geleerd toen je eerder stopte. Wat ging er goed toen je vorige keer stopte? Hoe lukte het je om vol te houden? Hoe pakte je moeilijke situaties aan? Waarom ben je weer begonnen? Wat heb je geleerd van het stoppen? Wat zou je nu anders doen?

Kijk eens naar “Hoe stop je?” Dat kan je helpen om je op het stoppen voor te bereiden.

(Bronvermelding: stivoro)