Last van stoppen

 

De helft van de mensen krijgt last als ze stoppen met roken. Dat is een goed teken: je  lichaam maakt zich vrij van nicotine. Een vervelend gevoel, dat wel, maar het gaat voorbij. Binnen twee à drie dagen is alle nicotine uit je lichaam. Het duurt wat langer voordat het niet meer gewoon is om een sigaret te pakken. Ongeveer twee maanden. Als je stopt, kan dit met je gebeuren:

  • Je krijgt zin om te roken.
  • Je wordt snel boos.
  • Je bent niet zo scherp als normaal.
  • Je bent onrustig.
  • Je voelt je niet goed.

We noemen dit ook wel ontwenningsverschijnselen.

Je krijgt zin om te roken
Logisch: je stopt met roken en dus heb je zin om te roken. Vooral in de eerste twee weken. Na twee à drie dagen is de nicotine uit je lichaam. Toch kun je daarna ook nog zin hebben in roken. Je denkt namelijk dat bij bepaalde momenten een sigaret hoort. Bij de koffie. Na een ruzie. Bij stress. Bij drukte. Bij gezelligheid. En ’s avonds na het eten.

Wat kun je doen? Weet welke momenten moeilijk voor je zijn. Verzin iets om te doen in plaats van roken. Zeg tegen jezelf: ‘Zin in roken gaat ook weer weg.’ Zin in roken is een soort golf. De golf komt op. Wordt groter. Slaat om. Als de golf op het strand is, ziet je alleen nog een beetje schuim. Jij bent de baas. Je bent een surfer op de golf. Er zijn veel manieren om hulp te krijgen bij stoppen met roken.( zie : wie of wat helpt je?)

Je wordt snel boos

  • Ga bewegen. Doe een sport. Ga wandelen of fietsen.
  • Als je boos wordt, zeg dan: ‘Sorry, ik probeer te stoppen met roken.’ 
  • Maak een afspraak met de mensen om je heen. Bijvoorbeeld dat je één keer per dag best een beetje boos mag worden.
  • Neem een pauze op het werk. Ga even kletsen met collega’s. Maak een kleine wandeling. Zorg dat je goed ademt. 

Je bent niet zo scherp als normaal

  • Verwacht niet heel veel van jezelf tijdens het stoppen met roken.
  • Doe werk waar je niet heel geconcentreerd voor hoeft te zijn.
  • Vroeger nam je tien minuten pauze om te roken. Neem nu ook een pauze van tien minuten. Zonder te roken. 
  • Zorg dat je tijdens het werk geen last hebt van dingen. Zet bijvoorbeeld de radio uit.
  • Probeer genoeg te slapen.

Je bent onrustig

  • Niets doen is moeilijk. Want misschien gaat je dan roken. Zeg dus tegen jezelf: ‘Ik heb nieuwe energie.’ Ga fietsen. Of wandelen. Zorg dat je toch iets gaat doen. Dan denk je niet de hele tijd aan roken. 
  • Probeer langzaam steeds meer te ontspannen.

Je voelt je niet goed

  • Hoofdpijn, duizelig, licht gevoel in je hoofd
    Dit duurt niet langer dan een week. Kijk wel een beetje uit met autorijden.
  • Problemen met slapen
    Slaapt je slecht? Neem een warme douche en een kop (kruiden)thee. Probeer te ontspannen voordat je naar bed gaat. 
  • Prikkende vingers en tenen, koude rillingen
    Dit duurt niet langer dan een week. Er is niets aan te doen. Gewoon wachten tot het weg is.
  • Problemen met je maag of  je darmen
    Voor maagzuur kun je pillen kopen. Problemen met naar de wc gaan kun je ook zelf oplossen. Bijvoorbeeld door fruit en bruin brood te eten. Maar ook door veel water te drinken. Of veel te bewegen.

Je komt aan.

( bronvermelding : stivoro)