Soorten ruptuur

Bij het ontstaan van een ruptuur wordt er precies zoveel ruimte gemaakt als nodig is en precies op de plaats waar de ruimte nodig is. Hierdoor zijn er verschillende soorten rupturen.

Labiumruptuur
Het is gescheurd aan de binnenzijde en soms ook aan de buitenzijde van de kleine schaamlippen. Dit hoeft niet altijd gehecht te worden. Afhankelijk van de plaats kan het een branderig gevoel tijdens het plassen veroorzaken. Deze rupturen genezen erg snel, na 3-4 dagen heb je er geen hinder meer van.

Vaginaruptuur
De ruptuur is aan de buitenkant niet zichtbaar, zit juist inwendig. Ook bij deze ruptuur is het afhankelijk van de gradatie of de ruptuur wel of niet gehecht moet worden. Deze hechtingen hoeven niet verwijderd te worden.

Perineumruptuur
Het perineum is het gedeelte wat tussen de vagina en de anus ligt en bestaat uit huid en spieren. Deze verschillende lagen worden afzonderlijk gehecht. De huidhechtingen worden eventueel verwijderd. Dit is afhankelijk van de gekozen hechttechniek .( Bij het onderhuids hechten van de huid worden de hechtingen niet verwijderd.

Totaalruptuur
In deze situatie is de bekkenbodem doorgescheurd tot en met de kringsspier van de anus. Bij deze complicatie wordt je doorgestuurd naar de gynaecoloog voor het hechten. De kringsspier is namelijk een ronde spier die op speciale wijze gehecht moet worden, zodat de controle over de ontlasting gewaarborgd blijft. Afhankelijk van de beoordeling in welke mate de kringspier beschadigd is, wordt je gehecht op de verloskamer of op de operatiekamer. Je krijgt hierna medicatie mee naar huis om de ontlasting soepel te houden gedurende de genezingsperiode. Er kan ook een combinatie van rupturen ontstaan. Het hechten gebeurt nadat je verdoving hebt gekregen. De verdoving krijg je met een injectie of via een spray.De huidhechtingen worden - als dit van toepassing is - door één van ons op de 5de dag verwijderd. Rupturen geven tijdens de genezingsperiode over het algemeen minder pijn dan bij de genezing van een episiotomie. Binnen 6 weken zijn rupturen genezen en hoor je geen pijnklachten meer te hebben.