Voedingsregels

Hieronder vind je een aantal voedingsadviezen in het belang van jou en je kind.

  • Eet gezond en gevarieerd (groente, fruit, bruin brood, melkproducten), drink per dag ongeveer 1½ liter water en zorg voor voldoende lichaamsbeweging.
  • Eet geen halfrauwe rosbief, fricandeau, tartaar, biefstuk, filet americain of ossenworst. Was rauwe groenten en fruit goed. In (half)rauw vlees en in ongewassen groenten en fruit komt soms een parasiet voor die toxoplasmose kan veroorzaken. Besmetting tijdens de zwangerschap kan gevolgen hebben voor het kind. Vleeswaren als rauwe ham, rookvlees of salami kunnen geen kwaad, omdat zij een speciale behandeling hebben ondergaan.
  • Eet geen producten die van rauwe melk zijn gemaakt. Deze kunnen de listeriabacterie bevatten. Gezonde volwassenen worden hier zelden ziek van, maar een ongeboren baby is er wel gevoelig voor. Zachte kazen zijn soms van rauwe, niet gepasteuriseerde melk gemaakt. Als kaas gemaakt is van rauwe melk staat er ‘au lait cru’ op de verpakking.
  • Het eten van orgaanvlees (lever, niertjes) mag tijdens de zwangerschap maar het advies is om dat niet vaker dan 1 keer per 2 weken te doen. Leverworst of leverpastei mag maar niet vaker dan 1 keer per dag. In lever zit veel vitamine A in en teveel van deze vitamine kan schadelijke gevolgen hebben voor het ongeboren kind.
  • Eet regelmatig verse vis. Vis bevat veel onverzadigde vetten en daarmee veel foliumzuur wat belangrijk is bij het opbouwen van ijzervoorraad in je bloed. Ook helpt het bij de opbouw van hersen- en zenuwstelsel van de baby. Wees wel voorzichtig met voorverpakte vis zoals gerookte zalm: ook hier kan de listeriabacterie inzitten. Liever dit produkt dus alleen gebruiken als het bijvoorbeeld verwarmd wordt.
  • Kaneel is niet schadelijk in de zwangerschap.