Leefregels

 
Hieronder vind je een aantal leefregels in het belang van jou en je kind.

 

 

Roken
Roken tijdens de zwangerschap is schadelijk voor het ongeboren kind. In sigaretten zitten giftige stoffen die zorgen voor een verminderde doorbloeding van de placenta (moederkoek) en daardoor een verminderde zuurstoftoevoer naar het kind. Hierdoor bestaat onder meer het risico dat het kind niet goed groeit. Als je rookt, probeer hiermee te stoppen voordat je zwanger wilt worden. Roken zorgt er namelijk ook voor dat je minder vruchtbaar bent en dat je iets meer kans hebt op een miskraam. In de zwangerschap heb je meer kans op een te klein kindje en een te vroeg geboren kindje. Na de bevalling is er een iets groter risico op wiegendood bij het kindje. Hulp bij het stoppen met roken kun je krijgen bij stivoro: www.stivoro.nl  

 

Alcohol
Ook alcoholgebruik tijdens de zwangerschap geeft een verhoogde kans op groeiachterstand van je ongeboren kind. Voor meer info over alcoholgebruik in de zwangerschap: www.stap.nl.

 

Medicijnen
Gebruik nooit medicijnen zonder dit eerst te overleggen met ons of met de huisarts of de apotheek.
Als je medicijnen gebruikt en/of onder behandeling bent bij een specialist, breng dan je behandelend arts op de hoogte dat je zwanger wilt worden. Mogelijk moet jouw medicatie en/of dosering aangepast worden aan medicatie die je wel mag gebruiken in de zwangerschap.

 

Werk
Sommige werkomstandigheden kunnen van invloed zijn op de zwangerschap. Zoals bijvoorbeeld: werken met gevaarlijke stoffen, straling, lawaai, tillen, het draaien van nachtdiensten, etcetera. Voor meer informatie over werk en zwangerschap: www.arbo.nl/zwanger.

Je zwangerschapsverlof is zestien weken. De meeste vrouwen gaan zes weken voor de uitgerekende datum met verlof en hebben dus nog tien weken na de bevalling. Sommige zwangeren willen langer doorwerken. Je kunt maximaal vier weken voor de uitgerekende datum met verlof gaan en dan heb je dus maximaal twaalf weken na de bevalling.

Wanneer je kindje voor de uitgerekende datum geboren wordt, hoef je geen verloftijd in te leveren. Dit wordt opgeteld bij het verlof na de uitgerekende datum.

Als je kindje na de uitgerekende datum komt, heb je ‘geluk’. Je hebt dan nog recht op de afgesproken weken na de uitgerekende datum (bij de meeste dus tien en maximaal twaalf).

Vaak wil je werkgever een zwangerschapsverklaring voor het regelen van het verlof. Deze kun je krijgen bij je verloskundige.

 

Sporten
Voor sporten geldt: doe wat je altijd deed, maar verminder of stop wanneer het klachten geeft of wanneer het je meer vermoeit dan normaal. Zwemmen, fietsen en fitness zijn sporten die je heel goed tot het einde van de zwangerschap kunt beoefenen. Sporten waarbij je het risico loopt om iets tegen je buik aan te krijgen, of waarbij je gemakkelijk met andere mensen botst of kunt vallen, zijn minder verstandig.

 

Vliegen/Vakantie
Als je tijdens je zwangerschap op vakantie gaat, neem dan altijd je zwangerschapsgegevens mee. Dan heb je voor het geval er iets gebeurt alles bij de hand. Wanneer je ongerust bent kun je ons altijd bellen.

Wanneer je naar een land op vakantie gaat waarvoor je vaccinaties nodig hebt kun je het beste informeren bij de GGD of je benodigde vaccinaties in de zwangerschap toegediend mag krijgen. Sommige vaccinaties mag je krijgen in de zwangerschap en zijn onschadelijk voor het ongeboren kindje. Maar van andere vaccinaties is de schadelijkheid niet bekend. Bedenk dus voordat je een vakantie boekt welke vaccinaties je nodig hebt en vraag na of dit kan.

Vliegen mag bij de meeste vliegmaatschappijen tot 32 weken, maar vraag dit altijd even na. Als zwangere heb je een iets verhoogd risico op trombose doordat de vaatwand slapper is en de grote baarmoeder en bloedstroom vanuit de benen belemmert. Zorg daarom dat je tijdens de reis af en te even loopt en gaat staan. Wanneer je spataderen hebt doe dan steunkousen aan en zorg dat je makkelijk zittende kleding aan hebt. Waarschijnlijk heb je ook een zwangerschapsverklaring nodig. Deze kun je bij ons vragen.

Wanneer je voor je vakantiebestemming en lange autoreis moet maken zorg dan dat je regelmatig even stopt en pauze neemt. Het is belangrijk om regelmatig even de benen te strekken en te bewegen.

Drink nooit water uit de kraan op vakantie, maar koop flessen water in de winkel. Controleer altijd of de doppen van deze flessen nog niet eerder open zijn geweest. Eet ook geen rauwkostsalades in een restaurant in verband met versheid en hygiëne.

 

Zonnebank/Sauna
Of een hoge lichaamstemperatuur van de moeder tijdens de zwangerschap kwaad kan, is niet bekend. Mogelijk is het verstandig met name de eerste maanden van de zwangerschap langdurig hete baden, saunabezoek of zonnebank te vermijden. Het effect van sauna en zonnebank in de rest van de zwangerschap is onbekend. Waarschijnlijk kan het niet zoveel kwaad maar bewezen is dit niet.

De ultraviolette straling van een zonnebank kan een zwangerschapsmasker verergeren. Dit zijn bruine vlekken die ontstaan in je gezicht na het zonnebaden. Dit komt door het hormoon melanine dat extra aangemaakt wordt in de zwangerschap. Dek dus je gezicht af of smeer het heel goed in tijdens het zonnebaden.

 

Sporten/Zwangerschapsgym
Het is aan te raden om aan lichaamsbeweging te doen in je zwangerschap. Je blijft in goede conditie, het verstevigt je spieren en er is minder kans op aambeien, spataderen en obstipatie. Je moet wel goed naar je lichaam luisteren en een stapje terug nemen als het wat minder gaat.

Hieronder verstaan wij:

  • Begin niet tijdens je zwangerschap met intensief sporten. Vooral niet als je dit voor je zwangerschap ook niet deed.
  • Pauzeer regelmatig en zorg dat je goed drinkt.

Fietsen en zwemmen hebben een voorkeur, omdat je hierbij niet je eigen lichaamsgewicht draagt. Sporten die worden ontraden zijn: bungeejumpen, parachutespringen, vechtsporten, gewichtheffen en (diepzee)duiken.