Wat doe je bij problemen

Hieronder bespreken we de meest voorkomende borstvoedingsproblemen.

Pijn bij het voeden
In de beginfase van het voeden hebben veel vrouwen last van gevoelige tepels. Dit is een normaal verschijnsel. Je tepels moeten wennen aan het voeden. Bij de meeste vrouwen verdwijnen deze klachten vanzelf. Maar sommige vrouwen blijven klachten houden van pijnlijke en/of zelfs kapotte tepels. Dit is een erg vervelende en pijnlijke klacht.

Het aanleggen doet pijn als je gevoelige of kapotte tepels hebt. Zorg allereerst dat je goed alert bent of je baby goed drinkt. Vaak is de oorzaak dat de baby de tepel niet goed genoeg in de mond heeft. Je baby moet echt een “flinke hap” nemen zodat ook (een gedeelte van) de tepelhof in het mondje verdwijnt. Smeer na het voeden een druppeltje borstvoeding over de tepel uit en laat deze aan de lucht drogen. Zo ontstaat er een natuurlijke beschermlaag op de tepel. In een andere houding voeden of regelmatig van houding wisselen geeft soms verlichting. Ook het gebruik van tepelbeschermers/hoedjes en een goede zalf kunnen verlichting geven. Vraag je verloskundige of kraamverzorgster om advies.

Zit de pijn dieper in je borst? Dan kun je last hebben van een candida infectie. Vraag je verloskundige, huisarts, consultatiebureau of lactatiekundige om advies.

Borstontsteking
Een verstopt melkkanaaltje kan het begin zijn van een borstontsteking. Het restje melk wat door dit verstopte kanaaltje de borst niet kan verlaten kan een broedplaats zijn voor bacteriën. Het is dus belangrijk om een verstopt melkkanaaltje op tijd te ontdekken en te verhelpen. Zorg ervoor dat je baby elke voeding één borst goed leegdrinkt. Wissel elke voeding van borst zodat elke twee voedingen de borsten helemaal leeg worden gedronken. Controleer je borsten regelmatig op harde, pijnlijke of rode plekken.  Je start je voeding altijd met de pijnlijke borst zodat die goed wordt leeggedronken. Je mag deze borst ook leegkolven. Probeer de verstopping weg te masseren. Masseer altijd richting de tepel. Als je de borst voor het voeden of kolven verwarmt kan de voeding er makkelijker uit. Dit komt omdat door de warmte de melkkanalen wijder worden en de voeding zo beter kan doorstromen.

Krijg je het verstopte melkkliertje niet weg. Je blijft dus een rode pijnlijke plek in/op je borst houden, dan heb je kans op een borstontsteking. Neem contact op met je verloskundige of lactatiekundige om een borstontsteking te voorkomen.

Een ontstoken borst is pijnlijk, warm en gespannen. Je borst kan voor een deel rood zijn. Je kunt er erg ziek van zijn zoals bij een stevige griep. Meestal heb je koorts (> 38 graden Celsius). Het is verstandig om dan contact op te nemen met je huisarts. Hij/zij kan je dan eventueel antibiotica voorschrijven.

Bij een borstontsteking is het belangrijk om door te gaan met het voeden (ook als het pijnlijk is). Het is belangrijk dat de melk blijft doorstromen en dat je borsten leeg zijn. Je baby mag deze melk gerust drinken. Leg voor het voeden/kolven warme compressen op de borst en na het voeden/kolven mag je koude compressen gebruiken om de pijn te verzachten. Je mag pijnstillers als Paracetamol of Ibuprofen bij borstvoeding gebruiken. Ibuprofen werkt ook ontstekingsremmend.

Wanneer je baby niet goed groeit
Is je baby ontevreden na de voeding, en heeft hij minder dan 6 natte luiers per dag? Dan kan het zijn dat je te weinig melk aanmaakt. De volgende tips kunnen helpen.

Neem meer rust. Ook al heb je het druk, ga toch 's middags nog even liggen. Zorg dat je voldoende eet en drinkt. Vooral extra vocht is erg belangrijk. Leg je kindje vaker aan, liefst om de twee uur. Zo weet je lichaam dat het meer melk moet gaan aanmaken.

Je kind verslikt zich
Heb je veel melk? Dan spuit het er vaak al uit als je baby begint te drinken en dan verslikt hij zich. Van tevoren kun je met je hand wat melk uit je borst masseren. Lukt dat niet? Dan kan een warme douche helpen om alvast wat melk kwijt te raken.